עברתי לאתר חדש! לבולוציה!

18 טיפים

מחזור חודשי בראי הרפואה הסינית

הרפואה הסינית מתארת את מחזור 7 השנים של האישה, כאשר בגיל 7X2 הנערה מקבלת את ה"טל השמימי", הלא היא הוסת הראשונה, ובגיל 7X7 נפרדת מה"טל השמימי" בוסת האחרונה. כפי שהוסתות הראשונות הן הדרגתיות ובלתי מסודרות, כך דעיכתן בגיל המעבר. אולם, יש חשיבות עליונה לכך שהמחזור והוסת יהיו "נורמאליים" לאורך כל הדרך, שכן זה מעיד על פעילות הורמונאלית מאוזנת.


מחזור (מלשון מחזוריות) האישה אמור להתאים למחזור הירח, כלומר הופעת דימום וסתי כל 28 ימים. מאחר שבעולם המודרני איננו מחוברים לטבע כפי שהיינו בעבר, נדיר לראות בימינו את ההתאמה לירח, אך הדימום עדיין צריך להופיע באופן מחזורי קבוע מבחינת ימים, כלומר סביב היום ה-28 מיום הדימום הראשון. אם הוא מופיע כל 25 ימים או כל 30 ימים בצורה סדירה, עדיין אין מדובר בבעיה, לעומת אם הוא מופיע כל 22 ימים. נשים דתיות אשר שומרות נידה עלולות להיתקל בבעיות פוריות על רקע של מחזוריות קצרה מידי, במידה והביוץ מתרחש בימי הנידה.


הרפואה הסינית מסבירה את בעיית המחזוריות הקצרה כמצב של טמפרטורה גבוהה של הגוף, אשר לרוב מופיע עם דימום וסתי מוגבר בעל צבע כהה, רעב או צמא מוגברים וסממנים נוספים. אפשרות נוספת היא חולשה של המערכת המטבולית, אשר מתאפיין בסממנים כמו דימום למשך ימים רבים (שבוע), דם בהיר יותר, ונטייה לצרוך מתוקים או פחמימות בזמן הוסת.

מחזוריות ארוכה מצד שני, מעידה לרוב על חסר דם (לאו דווקא אנמיה) או אנרגיה. במקרים אלו הדימום על פי רוב יהיה קצר (יומיים) ומועט. סממן נוסף יכול להיות חולשה, סחרחורת או אפילו כאב ראש בזמן או אחרי הדימום.

תופעה שלישית אשר נפוצה הינה אי סדירות במחזוריות. כלומר יתכן מצב בו בחודש אחד המחזור מתארך מעבר ל30 יום והמחזור הבא אחריו מקדים. מצב זה קורה הרבה פעמים על רקע של מתח ולחץ בחיי היום יום, אשר מונעים זרימה חלקה וקבועה של החומרים והאנרגיה בגוף.

החשיבות של מחזור חודשי מסודר ויציב הוא הן למניעת תופעות גיל המעבר והן למניעת בעיות פוריות, שתי תופעות אשר מאוד נפוצות לצערנו בעולם המערבי. מבחינה מניעתית או למען שמירה על איזון מחזורי והורמונאלי, יש חשיבות עליונה לתזונה אשר מתאימה באופן פרטני לכל אישה, ושמירה על אורח חיים מאוזן הכולל מניעת מתחים, התעמלות, איזון רגשי וקבלת הנשיות.